Frank og Kim Sigurd sin matblogg

torsdag 26. mars 2009

Bølgen & Moi

En fin vinterkveld i januar hadde jeg og Kimmi avtalt en helmaks gastronomisk opplevelse i Stavanger. Vi skulle besøke selveste Bølgen & Moi! Her følger et lite referat fra kvelden:

Vi kommer til restauranten like før tiden vi har reservert bord til, og blir møtt av en smilende servitør. Når vi entrer restauranten er mitt første inntrykk svært positivt. Atmosfæren er flott, med innbydende omgivelser og eksklusiv stemning. Vi blir vist til et bord i et rolig hjørne, med den rareste/stiligste/mest innovative borddekning jeg noen gang har sett!

 
Ja, Kimmi er pen, men fokuset mitt i denne forbindelse er borddekningen og ikke han i bakgrunnen :P

Like etter vi har fått satt oss får vi kveldens første gode opplevelse, i form av et meget godt hjemmelaget brød. Luftigere brød har jeg ikke smakt i mitt liv, og skorpen var perfekt sprø, jeg får vann i munnen av tanken :) Til brødet fikk vi grønn pesto, og dette må sies å ha vært en fortreffelig start på kvelden.

Vi fikk valget mellom kveldens meny eller A la carte, og vi gikk for en kombinasjon. Vi fikk servert 2 forretter, en hovedrett og en dessert. Jeg vil ta for meg rettene en etter en. 

Første forrett var gåselever med mango chutney. Undertegnede hadde aldri smakt gåselever, og syntes ved første smak at dette var en smule sært. Men dette var inntil jeg smakte det sammen med mango chutney, som vi gjerne kan se på som en form for syltetøy av mango. Kombinasjonen var fortreffelig, og vi hadde problemer med å holde tilbake lovord etter lovord!

Videre fikk vi servert kamskjell og risotto. Jeg for min del ble en smule skuffet av akkurat denne. Smaken i seg selv var fortreffelig, og presentasjonen på tallerkenen var svært delikat. Men jeg må si jeg var en smule skuffet av å finne risen kornete. Det la en liten demper på min opplevelse. Men det skal sies at hadde det ikke vært for denne detaljen hadde også dette stått til topps! Her følger et bilde av denne forretten:



Videre fulgte kveldens hovedrett, som var Brasert kalvekjøtt med oksehaleravioli og grønnsaker. Jeg for min del syntes denne var så som så. Smaken på kjøttet var bra, men jeg syntes retten ble en smule kjedelig. Det som var med risottoen, hadde det ikke vært for at den kunne kokt et par minutter lenger, var at denne så spennende ut, og som noe jeg ikke tenkte jeg hadde kunnet lage selv, uten det minste problem. Jeg ville ikke direkte sagt jeg kunne duplikert hovedretten, men det er nok heller ikke langt ifra. Men for all del, godt var det!



Da var vi kommet til dessert, og på dette tidspunktet skilte jeg og Kimmi lag hva angår rett. Jeg valgte sjokoladefondant med vaniljeis, og Kimmi valgte ostekake med bringebær. 
Jeg kan ikke uttale meg for Kimmi, så jeg holder meg til min egen dessert. Denne var bokstavelig talt fantastisk, både hva angikk presentasjon såvel som smak. Kaken smeltet i munnen, samtidig som vaniljeisen var deilig avkjølende, og myk og god, og .... og .....tom for ord? Ja. Jeg har blitt glad i sjokoladefondant, kan vi vel si :) Jeg vil med bilder av både min og Kimmi sin dessert si takk for meg for denne gang, så stoler jeg på at Kimmi slenger inn et innlegg dersom han har innvendinger mot noen av mine uttalelser, har noe å tilføye, eller føler for å skryte av ostekaken :)
    

0 Kommentarer:

Legg inn en kommentar

Abonner på Legg inn kommentarer [Atom]

<< Startsiden